HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Arla vinder kæmpekontrakt i England

Skrevet d. 27 Maj 2004
Mejeriet skrevet ene-kontrakt med supermarkedskæden Asda og slår dermed stærke konkurrenter af banen. Af Karsten Himmelstrup Den britiske supermarkedskæde Asda har give Arla Foods UK ene-ret til at levere frisk mælk til kædens 265 butikker. Dermed dropper Asda to af Arlas store konkurrenter i Storbritannien, Robert Wiseman Dairies og Dairy Crest. Asda, som i England har en position som Wal-Mart i USA, sælger årligt 450 mio. liter frisk mælk til en samlet værdi af omkring 2,6 mia. kr. I en udtalelse fremhæver Asda, at Arla Foods er i stand til at levere et varieret produktprogram på grundlag af mælk fra egne farmere, hvilket gør os i stand til at følge den friske mælk fra landbrugsejendommen ud til forbrugernes indkøbsvogne. Meddelelsen om aftalen blev kendt i går tirsdag ved middagstid, og den betød, at Arlas engelske aktier steg med 4,6 procent til 57 pence. Til gengæld faldt Dairy Crest aktien med 4,4 procent og Robert Wiseman aktien med intet mindre end 18,9 procent. Robert Wiseman udtalte tirsdag, at deres kontrakt med Asda havde en værdi på omkring 70 mio. pund eller knap 800 mio. kr. set over 53 uger frem til april 2004. - Dette er en stor skuffelse. Vi vil forsøge at overtale Asda til ikke at tage dette skridt, men må også erkende, at det nok ikke bliver et positivt svar på dette tidspunkt i processen, sagde Robert Wiseman. Dairy Crest havde den mindste kontrakt med Asda til en værdi af omkring 220 mio. kr. Fra selskabet forlyder det, at de har haft succes med at opnå kontrakter og vinde markedsandele hos andre detailhandlere, og selv med tabet af Asda forventer de vækst i omsætningen. Den nye kontrakt gælder fra slutningen af 2004. National Farmers Union, de engelske landboforeninger, er meget fornøjet med aftalen. Formanden for deres mejeriafdeling, Gwyn Jones, siger i en pressemeddelelse at det er positivt, at Asda stiller krav til selskabet om blandt andet at kunne følge mælken fra producenten til forbrugeren: - Det forbinder mælkeproducenten med efterspørgsel i detailhandlen, og vi håber, at Asda vil udvikle denne politik til også at omfatte for eksempel fløde og andre produkter fra mejeriindustrien. På lang sigt bliver mejeriindustrien dermed nødt til at sikre, at mælkeproducenten får del i en større del af indtægten fra salget af mælk, siger Gwyn Jones.

Se alle nyhederne