HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Arla Foods har en strategi klar for fremtiden

Skrevet d. 26 April 2005
Øget forædling, yderligere investeringer og opkøb er nøgleordene for Arla Foods nye kurs på egen hånd. Nu hvor fusionen er skrinlagt arbejder Arla Foods videre med ”Strategi 2007”. Repræsentantskabet skal orienteres om planen i juni. I den såkaldte ”stand-alone” strategi vil Arla Foods fokusere på Norden, UK, eksport og ingredienser, men også på lavere omkostninger og øget effektivitet. Nogle af elementerne i strategiplanen er fortsættelser af tidligere strategier, og derfor er flere af projekterne allerede i gang. Norden som ét marked Ideen med et nordisk marked er at se mulighederne på én stor markedsplads i stedet for i fire lande. En af fordelene er, at man kan satse på fælles sortiment og markedsføring. Karolines Køkken, som hedder Arla köket i Sverige, er et godt eksempel på den nye strategi for Norden. Karolines Køkken og Arla köket skal forene madlavningsprodukter, opskrifter og inspiration. Yoggi, Cultura, Apetina feta og Høng sælges nu også i flere nordiske lande under samme navn. Endnu en fordel er, at det bliver muligt at satse flere på nye spændende produkter, når de kan sælges til hele Norden. Produktudvikling bliver et af nøgleordene her. Forholdet til britiske kæder styrkes Fremtidsstrategien for Arla Foods UK plc er blandt andet at skabe nye og tættere kontakter til de store butikskæder i landet, samt effektivisere hjemmemarkedsproduktionen. En strukturplan, hvor det nye mejeri i Stourton indgår som en vigtig del, er i gang og det er besluttet at lukke et antal driftssteder. Målet er desuden at øge eksporten af danske og svenske produkter til UK ved at udnytte Arla Foods’ stærke position som friskmælksleverandør til de store kæder. Specialoste til Europa Arla Foods fortsætter samme linie, som i den første strategiplan efter MD/Arla fusionen. Men nu sættes ekstra hårdt ind i de lande og de produktkategorier, der er valgt som fokusområder. Det vil sige at Tyskland, Spanien, Holland og Grækenland er hovedmarkederne, mens flødeost, feta, gul specialost, danablu, og mozzarella er de produkter, der satses på. I Division Europa har man med succes arbejdet med kunders egne mærker - de såkaldte private labels i mere end 20 år. Derfor er det blandt andet det, Division Europa vil satse på ud over at gøre Arla mærket kendt. Investeringer i Mellemøsten Ved at bruge erfaringer fra Saudi Arabien vil Arla Foods i Mellemøsten satse på at blive regional markedsleder i ost, fløde og smør. Dette skal ske ved etablering af positioner i nye lande i området, udvikling af nye produkter og styrke markedsføringsindsatsen. Bestyrelsen i Arla Foods vedtog for nylig en investering på omkring 240 mio. kr. for området. Værdiforædling af ingredienser Arla Foods Ingredients vil på mælkepulver være markedsleder i udvalgte geografiske områder. Målet er at flytte mængder fra bulk til detailsalg i pakker/dåser direkte til forbrugerne. Byggeriet af fabrikken i Vimmerby er blandt andet en satsning på den strategi, og i forlængelse heraf ses der i øjeblikket på projekter i Kina. Inden for mælkeproteiner er målet at blive global markedsleder blandt andet via global produktion, som det sker i dag med fabrikken i Argentina. Strategi 2007 forventes at kunne modvirke faldet i mælkeprisen med 15-19 øre og dermed give Arla Foods en indtjening på 2,15-2,19 kr./kg mælk i 2007/08, hvilket skal ses i forhold til 2,00 kr./kg, hvis strategiplanen ikke gennemføres

Se alle nyhederne