HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Ros og ris til Arla

Skrevet d. 25 Februar 2005
Ris til virksomheden og ros til produkterne. Sådan kan man sammenfatte de første dage, efter at Arla Foods’ administrerende direktør Åke Modig søndag i tre landsdækkende aviser inviterede til dialog med forbrugerne. I alt har Arla Foods’ nye fakta- og forbrugercenter Arla Forum modtaget omkring 100 mails fra forbrugere og cirka lige så mange telefonopkald. Mange af henvendelserne var stærkt kritiske over for Arla Foods. Virksomheden blev blandt andet anklaget for at have ”en dårlig forretningsmoral”, for ”at udnytte monopolet” og for at bruge ”mafialignende forretningsmetoder”. Følg med på arla.dk En række af spørgsmålene og svarene kan nu læses på hjemmesiden arla.dk/forum. En forbruger skriver blandt andet: ”Det, der har givet Arla sit dårlige omdømme, er ikke primært produkternes kvalitet. Det er de forretningsprincipper, som firmaet betjener sig af: rabatordninger, der udelukker konkurrerende produkter og andre afpresningsmidler, der minder om mafiametoder.” Forbrugerredaktør i Arla Forum Maja Møller, der sammen med tre andre medarbejdere i Arla Forum har svaret på henvendelser, var glad for de kritiske mails: “Det gør da ondt i maven, og det rammer vores følelser, når vi får den slags mails. Det viser bare, at vi ikke har gjort det godt nok, og at der er lang vej igen. Men på den anden side er det netop de kritiske forbrugere, vi gerne vil i kontakt med for at vise, at vi tager deres kritik alvorligt og for at vise, at Arla er en virksomhed, der gerne vil ændre sig”, siger Maja Møller. Arla Forum har dog også fået mange henvendelser fra forbrugere, der er positive over for Arla Foods - men især over for virksomhedens produkter. Der var blandt andet ros til Arla Foods for at have sænket sukkerindholdet i en række produkter og for at have et bredt sortiment. Flere forbrugere er også kommet med idéer til nye produkter, og andre har stillet spørgsmål til produkterne. Flere af dem, der har fået svar via mail, returnerer mailen med nye spørgsmål, og enkelte har ringet ind til Arla Forum efter at have mailet. ”På den måde lever vi op til vores mål om at gå i dialog. Arla Forum skal være et mødested ikke bare på nettet, men også på telefonen og i form af foredrag og besøg m.m.”, siger Maja Møller.

Se alle nyhederne