HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Århus-trio bag nyt grøntsagskoncept

Skrevet d. 30 April 2002
Tre mænd fra Århus har udviklet et nyt grønthandler-koncept, som havde premiere i går i Dansk Supermarkeds forretninger over hele landet.

Der er tale om sampakninger af grøntsager, frugt og krydderier, som gør det muligt for køberne hurtigt at tilberede foreløbig fire forskellige for- eller sideretter. Man køber ganske enkelt for 25 kr. en pakke med alle rettens ingredienser - bortset fra salt og peber.

Ide over en middag
Kun den ene af de tre partnere i det ny firma Sidedish Danmark ApS havde i forvejen erhvervsmæssigt noget at gøre med grøntsager - nemlig kokken Bo Marcussen.

Han har været kok på Restaurant Ferdinand og køkkenchef på Emmerys i Århus, og det var, da han sammen med to kammerater en aften i april i fjor fik en middag på restaurant, at temaet grøntsager og sund mad blev diskuteret:

»Vi drøftede, hvordan man kan få danskerne til at lave og spise sund, nem og velsmagende fastfood med grøntsager som den vigtigste ingrediens. Vi har så siden arbejdet med ideen og har nu vores frugt- og grøntsagspakker ude i butikkerne,« fortæller den 29-årige Bo Marcussen.

Han er den yngste i trekløveret bag det nye koncept. De to andre er den 34-årige grafiske designer Per Øjerson, som fortsat har enmandsfirmaet Plan B, og den 33-årige arkitekt og industrielle designer Morten Lauritzen, som sideløbende fortsætter med sit firma Lauritzen 1968.

Pakkes på Fyn
De tre partnere har kontor i baghuset til Guldsmedgade 33, og direktør og daglig leder af Sidedish Danmark ApS er kokken Bo Marcussen. Det er således ham, som tager imod de daglige ordrer fra Dansk Supermarked (Føtex, Bilka og Salling).

Bo Marcussen vil endvidere have tæt kontakt med en vigtig samarbejdspartner, direktør Flemming Pedersen fra firmaet Palm Kartofler i Blommenslyst på Fyn. Han pakker de forskellige små grønt- og frugtpakker og sørger for den daglige levering til Dansk Supermarkeds distributionscentre.

Fotos og opskrifter
Per Øjersons og Morten Lauritzens baggrund som designere har de blandt andet brugt til at lave alt salgsmateriale og designe de meget vigtige bånd, som er slået omkring grøntsagspakkerne.

På båndene er der fotos, der viser den færdige ret, og bag på båndet er der oplysninger om råvarer og de foreløbig fire tilbud, det nye firma har.

Nye hvert kvartal
»Jeg håber, vi kan tilbyde måske fire ny pakker i kvartalet, for vi vil altid have sæsonens grøntsager i pakkerne. Min opgave er som kok også at lave opskrifterne. Her har jeg allerede en - tophemmelig - længere liste klar,« siger Bo Marcussen.

»Mit håb er, at kunderne, når de nu har tilberedt en ret efter min opskrift, finder ud af, at grøntsager og frugter kan anvendes på helt anderledes måder, end man som forbruger er vant til. Om vore pakker er billige er en smagssag, men der er i hvert fald den store fordel, at man kun køber det kvantum grøntsager, man har brug for, ligesom man ikke behøver at rende fra den ene butik til den anden for at få alle ingredienser til en ret.

Vi pakker selvfølgelig kun friske varer i pakkerne, som ikke bør ligge mere end to dage i butikkerne,« tilføjer han.

Nyhed fra www.madogsundhed.dk

Se alle nyhederne