HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Solgryn markedsføres i skolen

Skrevet d. 9 September 2004
Tegn det bedste reklamebanner for OTA Solgryn. Vi trykker det i gigantisk størrelse og hænger det på stilladser i København, så 150.000 ser det dagligt. I kommer på tv og får VIP-pladser til finalen i skolefodbold. Sådan lyder tilbuddet til skolebørn fra morgenmadsgiganten Quaker, der står bag konkurrencen 'Årh hvad?! Morgenmad!', der retter sig mod 4.-8.-klasser. I skoletiden skal eleverne designe et banner, der giver børn lyst til at spise sund morgenmad. Klasserne får gratis OTA Solgryn som inspiration, og lærerne kan finde forslag til undervisningsmateriale på en hjemmeside. Ønsker omtale »Mange børn springer morgenmaden over eller spiser forkert. Konkurrencen skal motivere dem til at spise sundere, så de bevarer koncentrationen i timerne. Samtidig ønsker vi omtale, så folk køber flere pakker OTA Solgryn«, siger Christian Linde, markedschef for Quaker Oats Scandinavia. 30 lærere har meldt deres klasse til, men Quaker forventer, at 120 klasser deltager. Virksomheden sælger også Guldkorn - det mest udskældte morgenmadsprodukt herhjemme. Hvordan hænger det sammen, at I sælger Guldkorn og samtidig opfordrer børn til at spise sundt? »Vi bryder os ikke om formynderi. Forbrugeren skal vælge selv. Interview med målgruppen viser, at de fleste børn spiser havregryn til hverdag og Guldkorn i weekenden. De skelner mellem sundt og usundt«, siger Christian Linde. Børn nemt påvirkelige Ifølge reglerne må virksomheder ikke markedsføre deres produkter i skolen, fordi børn er nemt påvirkelige. Børn går i skole for at modtage undervisning - ikke for at blive udsat for reklame, siger Forbrugerombudsmandens jurist Birgitte Wested. På den baggrund opfordrer Forbrugerrådet Quaker til at stoppe kampagnen. »Det er glædeligt, at Quaker reklamerer for andet end de usunde produkter. Men lader man først ét firma markedsføre sit produkt i skolerne, så åbner det for alle andre. Skolen skal holdes fri for reklamer i overensstemmelse med reglerne«, siger Gitte Gross, Forbrugerrådet. Kilde: Politiken

Se alle nyhederne