HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Presset på dansk mælk øges

Skrevet d. 20 Januar 2005
Detailhandelen i Danmark udkæmper for øjeblikket en hård kamp om forbrugernes gunst, og mælken er kørt helt frem i forreste frontlinie. I sidste uge satte den tyske discountkæde Aldi prisen på en liter minimælk ned til 3,95 kr., og Dansk Supermarked og Coop fulgte hurtigt efter. ”Vi ser en hård kamp på pris i detailhandelen, som vi aldrig har set tidligere i Danmark. Det rammer alle produkter og presser alle leverandører”, siger salgsdirektør i Arla Foods Division Danmark Lars Aagaard. ”Den seneste udvikling har betydet et stort pres på Arla Foods, men vi mener fortsat, at dansk mælk kan oppebære en prisforskel i forhold til billig tysk mælk. Vi kigger for øjeblikket på, hvilke alternativer vi kan tilbyde detail- handelen. Det kunne for eksempel være at udvikle mælketyper til den høje ende af prisskalaen”, siger han. Lars Aagaard forudser samtidig, at lavprismælken vil tage en større markedsandel. Efter kun et år på markedet tegner DanMælk sig for 15 procent af Arla Foods' mælkesalg i Danmark. Arlas økologiske Harmonie mælk udgør 20-25 procent af Arlas mælkesalg, mens Ekspres mælk udgør godt halvdelen. ”Vi vil se en fortsat vandring fra økologisk og frisk mælk mod billig mælk. Den udvikling vil på sigt også ramme de små mejerier, og det er beklageligt”, siger Lars Aagaard.

Se alle nyhederne