HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Kaffemøllen vender tilbage

Skrevet d. 21 April 2005
Efter 25 år i skammekrogen får kaffemøllen sin anden ungdom. Over 250 af Coops butikker har netop fået nye kaffemøller, og salget af hele bønner er stigende. Kaffemøllerne kværner igen lystigt i Coops butikker. I årets første fire måneder har mere end 250 af Coops butikker fået opsat nye kaffemøller. Lagt sammen med de møller, der var i forvejen, betyder det, at man nu kan male sin egen kaffe i stort set alle Kvickly og i otte ud af ti af SuperBrugsen - i alt ca. 300 butikker. I samme periode er salget af hele kaffebønner steget med 20 procent. De nye kaffemøller og salget af kaffebønner er et resultat af den stigende interesse for kaffe af særlig høj kvalitet. - Kaffemarkedet er ved splitte sig op i to poler. Der er dem, der kun lægger vægt på pris, og dem, der kun ser på kvaliteten. Taberen i det spil er de produkter, der ikke passer ind i nogen af de to grupper, siger Hans Rasmussen, Coop Nordens kategorichef for kaffe. Frem til midten af 70’erne havde selv den mindste brugs sin egen kaffemølle, der stod og spredte sin duft i butikken. Kaffebønnerne, man fik malet, var Brugsens egne. Da formalet mærkevarekaffe vandt frem i tiåret mellem 1975 og 1985, blev kaffemøllerne pillet ned i langt de fleste butikker. - Det var synd, for butikkernes kaffemøller er en af de bedste måder at bevare kaffens aroma. Smag og duft forsvinder hurtigt fra kaffe, så det helt optimale er at male kaffen derhjemme, men butikkens mølle er den næstbedste løsning, siger Hans Rasmussen. Salget af hele bønner udgjorde kun fire procent af det samlede kaffesalg i marts, men har været stigende de sidste år, og Coop forventer ikke, at toppen er nået endnu. Tilbage i 1974, før kaffemøllernes tilbagetog, udgjorde kaffebønner 75 procent af kaffesalget i Danmark. Kaffemøllerne opstilles af kaffefirmaet Peter Larsen Kaffe.

Se alle nyhederne