HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Fødevarer til døren er en succes

Skrevet d. 20 September 2004
Om aftensmaden byder på toscanakål, sølvbede, blommetomater eller blomkål, dét har over 45.000 danske familier nu i større eller mindre omfang overladt til andre at bestemme. Det afhænger nemlig helt af, hvad deres færdigpakkede abbonnementskasse byder på. Trenden er klar. Selv om kasserne for nogle er en engangsfornøjelse, måske fordi familien må erkende, at de ikke magter at spise sig gennem kassevis af frugt og grønt, stiger antallet af kunder konstant måned for måned hos alle de virksomheder, Berlingske har talt med. Succesen er hjemme, og den fortsætter. »Vi har bestemt ikke nået toppunktet endnu. Vi forventer en generel stigning i e-handel på 30-40 pct. om året, og inden år 2010 regner vi med, at mellem 10 og 15 procent af al daglighandel vil foregå på nettet,« forudsiger professor Niels Bjørn-Andersen, leder af center for e-handel på Copenhagen Business School. Med abonnementsordningerne har virksomhederne fundet en model, som holder på kunderne, fordi de aktivt skal afbestille kasserne: »Hvis kunderne skulle tilmelde sig hver uge, fik de nok ikke bestilt nær så meget,« siger han. Mange gode grunde Der gives mange grunde til at vælge et frugt- og grøntabonnement. »De fleste går meget op i sundhed, og vil derfor gerne spise mange grøntsager. Andre gør det, fordi det er nemt. De får varene leveret til døren, og de skal ikke selv finde på. Andre igen lægger vægt på det økologiske, selv om det er ikke den primære årsag til, at kunderne vælger at handle hos os,« fortæller afdelingsleder Jacob Dietz fra den økologiske virksomhed aarstiderne.com. Med 35.000 kunder er det den største af alle fødevareleverandører på nettet. GaardbutikkenDirekte.dk ligger i den anden ende af skalaen. Her er man glad for sine 50 ugentlige kunder, men her er stort heller ikke ensbetydende med godt - snarere tvært imod. »Gårdbutikken har netop slået sig op på kvalitetsvarer fra de små producenter. Vi har oplevet en vækst på 70 pct. de seneste to år, og det skal helst ikke gå meget stærkere, for så kan vores leverandører ikke følge med,« siger indehaveren Lars Poulsen. Men udviklingen kommer til at gå stærkt. »Sådan er det ofte med nye vaner. Da jeg var med til at introducere dankortet, var det heller ikke var nogen succes i starten, men lige pludselig er den der, og så går det stærkt. Og et stort gennembrud for fødevaresalg på nettet kommer givet inden for de næste seks år,« siger internetchef i Coop Annette Falber. Kilde: Berlingske Tídende

Se alle nyhederne