HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Arla satser på USA

Skrevet d. 19 Februar 2004
USA gælder princippet jo større, jo bedre. Derfor skal der selvfølgelig også en hel pakke Lurpak på de amerikanske pandekager. Arla Foods' datterselskab i New Jersey har sat de store markedsføringshjul i omdrejninger. Målet er at styrke den ledende position, som Lurpak har inden for importeret smør i USA samt at tre-firedoble salget inden for fire år. Lurpak har været på det amerikanske marked i godt fem år og har i de sidste tre år haft et støt stigende salg. Sidste år gennemførte Arla en omfattende forbruger-undersøgelse i seks-syv storbyer i USA, og resultatet var ifølge marketingchef Jens Kauffmann meget positivt. Det er først efter, at WTO-aftalen fra 1995 for alvor er begyndt at have effekt, at det er blevet økonomisk muligt at eksportere europæisk smør til USA. Genbrug fra Mellemøsten ”Det amerikanske smørmarked er kæmpestort, men markedet for importeret smør er i øjeblikket ufatteligt lille. Selv om det er et svært marked med skarp konkurrence, så er importsmør dog en voksende niche-kategori”, siger Jens Kauffmann. I USA er tv den absolutte drivkraft bag enhver reklamekampagne, så Lurpak bliver nu markedsført med fire tv-reklamer og en markant annoncering i populære forbrugermagasiner og større aviser. Arla Foods USA har valgt at bruge samme tv-reklamekoncept, som tidligere er brugt i Mellemøsten, hvor en forkælet ko bliver vartet op af uniformsklædte tjenere. Dog er tv-reklamerne blevet nyredigeret og ”amerikaniseret” forud for denne kampagne. På grund af USA’s størrelse er denne reklamekampagne udelukkende rettet imod to specifikke testmarkeder, nemlig byerne St. Louis i Missouri og Tampa og St. Petersburg i Florida. St. Louis er specielt interessant som testmarked, fordi der i modsætning til Florida slet ikke fandtes Lurpak her, før markedsføringen blev indledt i november. ”Resultatet af vores markedsføring dér vil give os et rigtig godt billede af, hvordan vi kan klare os i resten af USA”, forklarer Jens Kauffmann. Prisvindende smag Lurpak vil typisk appellere til forbrugere, der bruger et amerikansk mærke til dagligt, men som ønsker et kvalitetsmærke til specielle lejligheder. Markedsføringen fik i øvrigt en belejlig håndsrækning i februar, da Lurpak vandt en pris som det bedst smagende importerede smør i hele USA.

Se alle nyhederne