HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Arla´s nye sødemiddel vinder frem

Skrevet d. 14 April 2004
Arla Foods’ lavkaloriesødemiddel Gaio tagatose indgår nu også i en serie juice-drikke fra den amerikanske virksomhed Pasco Beverage Company. Tagatose, der kan erstatte sukker, og som samtidig fremhæver smagen i fødevarer, indgår i en serie juice-drikke, der sælges under navnet Light & Tasty med Gaio tagatoses logo på kartonerne. Produkterne sælges som privat mærke i nogle af de største amerikanske supermarkedskæder, blandt andet i verdens største kæde Wal-Mart. En kombination af tagatose og et intensivt sødemiddel betyder, at juice-drikkene indeholder 45 pct. færre kalorier og op til 70 pct. færre kulhydrater end almindelig juice, uden at smagen ændres. Ikke mindst det lave indhold af kulhydrat spiller en vigtig rolle for mange amerikanere, som er på proteinslankekure i stil med den såkaldte Atkins-diæt. ”Markedet for fødevarer med et lavt indhold af kulhydrater boomer i øjeblikket i USA. Med Gaio tagatose kan vi tilbyde et naturligt sødemiddel til de kunder, der ønsker at fjerne sukkeret fra deres produkter”, siger direktør i Arla Foods Ingredients Henrik Andersen. Arla Foods startede den kommercielle produktion af tagatose for ca. et år siden i et samarbejde med den tyske sukkerproducent Nordzucker på et anlæg ved Hannover. Produktet har siden sidste sommer været anvendt i læskedrikken ”Diet Pepsi Slurpee”, som PepsiCo sælger på det amerikanske marked.

Se alle nyhederne